Hybridityö työpaikoilla

- ota huomioon turvallisuus, ergonomia ja viihtyvyys

Paluu työpaikoille alkaa!

Monissa yrityksissä kiinnitetään nyt erityistä huomiota työtiloihin ja ylipäätään työviihtyvyyteen. Etätyön ja työnteon hybridimallin vakiintuessa normaaliin työarkeen työnantajat joutuvat pohtimaan, mikä houkuttelee työntekijät työpaikalle ja miten työhyvinvoinnista voitaisiin huolehtia myös jatkossa. Kokosimme tänne ajatuksia ja ihan vinkkejä, joilla toimisto kalustetaan toimivaksi ja viihtyisäksi, ja joilla hybridityö onnistuu helposti. 

Koronan jälkeisen etätyövaiheen jälkeen yritykset halusivat varmistaa miellyttävän paluun lähityöhön. Etätyöskentely ja hybridityömalli jäivät osaksi työkulttuuria ja nyt toimistoihin halutaan yhä enemmän viihtyisyyttä lisääviä ratkaisuja, joilla luodaan persoonallisia, mukavia ja kodinomaisia tiloja. Niiden avulla lisätään läsnä työskentelevien työhyvinvointia ja houkutellaan myös etätyön puolesta liputtavat työntekijät takaisin työpaikalleen. 

Lähityössä korostuu yhteisöllisyys

Monet etätoimistoissaan päätetyötä tekevät ovat huomanneet kaipaavansa kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta työkavereiden kanssa. Lähityöskentelyn tärkeimpinä etuina voidaankin pitää yhteisöllisyyden ja yhteishengen ylläpitämistä.

Etäkokouksissa työyhteisön yhteishenki on voinut kärsiä, sillä Teams- ja Zoom-palaverit eivät mahdollista samanlaista spontaania kuulumisten vaihtoa ja huumorin viljelyä, kuten kasvokkain tapahtuvat palaverit ja käytäväkohtaamiset.

 

pieni-kokouspoyta

Mukautuvat kokoustilat

Kokoustilat kalustetaan nyt niin, että nitä pystytään muokkaamaan tiimin tarpeiden mukaan. Hexaplanin projektimyyjänä toimiva Heli Nygård on huomannut tämän trendin:

- Suosiossa ovat tällä hetkellä pienemmät neuvottelupöydät ja yhden tai kahden hengen pöydät, jotka on mahdollista sijoittaa eri puolille huonetta. Näistä on mahdollista muokata isompia kokonaisuuksia myöhemmin. Usein halutaan myös pyörillä varustettuja pöytiä, jotka ovat helposti liikuteltavissa.

Neuvottelutilaan halutaan myös kalusteet, jotka kannustavat työasennon vaihteluun. Muun muassa sähkösäädettävät kokouspöydät ja erilaiset aktiivituolit kutsuvat liikkumaan palaverin aikana.

Työrauhaa työpisteiden välille

Etätyöstä tuttu työrauha voi rikkoutua meluisassa avokonttorissa. Työpisteiden välille pyritään nyt järjestämään tilaa ja rauhaa. Tämä pidetään mielessä työtilojen uudelleen järjestämisessä ja kalustehankinnoissa. Monissa yrityksissä on jopa palattu avokonttoreista yksittäisten toimistohuoneiden käytäntöön.

Avotoimistoihin hankitaan seinäkkeitä, jotka jakavat työpisteitä, luovat niihin yksityisyyttä ja parantavat samalla tilan akustiikkaa. Työpöytien ja työtuolien valinnassa huomioidaan tilatehokkuus sekä ergonomiset ominaisuudet. 

edge-sermit

Viime vuosina suosion saavuttaneet monitilatoimistot muokkautuvat työntekijöiden tarpeisiin ja niistä löytyykin tilapäisiä työpisteitä työntekijöille, jotka tekevät normaalisti etätöitä.

- Etätöitä tekevät henkilöt tarvitsevat toimistossa yleensä melko vähän pöytätilaa. Tällaisiin työpisteisiin halutaan pieni korkeussäädettävä pöytä ja mielellään sellainen, jolla on pyörät alla. Lisäksi halutaan erilaisia tuolimalleja, joista henkilö voi valita mieleisen, kertoo Nygård.

Monitilatoimistoihin hankitaan nyt siis kevyitä, liikkuvia ja pienikokoisia työpisteitä ja työasentojen vaihtelun mahdollistavia työpistetarvikkeita. Myös kevyitä, siirreltäviä toimistoseinäkkeitä hankitaan monitilatoimistoihin lisäämään työrauhaa.

Toimitilojen viihtyisyys
lisää lähityötä

Ergonomiset ja työntekijöiden tarpeisiin mukautuvat työtilat eivät yksinään riitä lisäämään lähityön halukkuutta. Toimistoissa halutaan nähdä persoonallisia kalusteratkaisuja, värejä, uusimpia sisustustrendejä sekä mukavia yhteistiloja.  

- Tiloihin halutaan tuoda selkeämmin yrityksen brändivärejä sekä omilla kuvilla varustettuja akustiikkatauluja, lisää Heli Nygård.  

Sosiaalitiloissa halutaan nyt yhdistää toiminnallisuus ja olohuonemainen mukavuus. Viihtyisillä sosiaali- ja toimitiloilla rakennetaan myös hyvää työnantajabrändiä, mikä puolestaan helpottaa uusien työntekijöiden rekrytointia ja tekee yrityksestä haluttavan työpaikan. 

Taukotiloissa ja ruokailutiloissa huomioidaan nyt käytännöllisyyden ja mukavuuden lisäksi väljyys. Niiden halutaan sopivan rentoutumiseen ja yhdessäoloon.

- Sosiaali- ja taukotilat saattavat olla monessa paikassa suhteettoman pienet verrattuna muihin tiloihin. Oikeilla kalustevalinnoilla pystytään toteuttamaan pienistäkin tiloista avarat ja toimivat,  Nygård kannustaa.

honeyraw-paneelit

Hygieeniset ja turvalliset työtilat

Kalusteiden puhtaanapito sekä erilaisten verhoilumateriaalien turvallisuus ovat nousseet merkittäviksi kriteereiksi toimiston kalustevalinnoissa. Monella työpaikalla siivousvälejä on viime aikoina lyhennetty, jolloin pintoja desinfioidaan ja käsitellään siivousaineilla useammin. Tämän vuoksi työtiloihin halutaan kestäviä, laadukkaita ja pitkäikäisiä kalusteita.

Esimerkiksi valikoimamme kotimaiset PRO-sarjan -toimistokalusteet vastaavat tähän tarpeeseen, sillä ne kuuluvat parhaaseen rakennusmateriaalien päästöluokkaan M1, Nygård muistuttaa.

Puhdas hengitysilma sekä hyvä ilmanvaihto ovat myös entistä tärkeämmässä roolissa. Toimistotiloihin ostetaan yhä enenevässä määrin ilman epäpuhtauksia suodattavia ja bakteereja tuhoavia ilmanpuhdistimia. 

kotitoimisto

Ergonomian
tärkeys etätyössä

Työnteon hybridimalli mahdollistaa joustavan liikkumisen toimiston ja etäkonttorin välillä, mutta vaatii sen, että molemmilla työpaikoilla on ergonomiset vaatimukset täyttävät työpisteet. Työskenneltiinpä missä tahansa ergnomian huomiointi parantaa sekä fyysistä että henkistä hyvinvointia, mikä puolestaan vaikuttaa positiivisesti työtehoon ja yleiseen elämänlaatuun.

Jotkut yritykset ovat jo alkaneet hankkia työntekijöilleen ergonomisia työpisteitä, pienikokoisia sähköpöytiä ja mukavia työtuoleja etätoimistoille. Joissain yrityksissä on vasta herätty pohtimaan työnteon hybridimallin käyttöönottoa ja sen tuomia hyötyjä tai haittoja.

- Monessa paikassa keskustelut työnteon muodosta jatkossa käyvät kuumina. Kysymys kuuluu, miten ja missä muodossa jatketaan. Mikäli etätyöpisteiden hankinta on ajankohtaista, Hexaplanin projektipalvelu auttaa mielellään ja löydämme kyllä kaikille sopivat ratkaisut, pohtii Heli. 

Projektipalvelu auttaa

Jos yrityksenne suunnittelee toimistotilojen uudelleenorganisointia tai on hankkimassa kalusteita työntekijöiden etätoimistoille, Hexaplanin projektipalvelu auttaa. Taitavat projektimyyjämme hoitavat kalustusprojektin alusta loppuun, eli auttavat myös suunnittelussa ja sopivien, budjettiin sopivien tuotteiden valinnassa. Hexaplanin kautta hoituu myös kuljetukset ja tuotteiden asennukset.

Search engine powered by ElasticSuite